Woda – nieodłączny element codziennego życia!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Woda jest najważniejszą substancją odżywczą organizmu i lekarstwem na wiele problemów zdrowotnych. Człowiek może przeżyć 5-7 tygodni bez jedzenia, ale bez wody nie więcej niż 5 dni. Niestety wiele osób niestety nie pije wody wcale lub piją jej niewiele. Przez to żyją w stanie łagodnego odwodnienia połączonego z różnorodnymi irytującymi objawami i myślą że tak musi być. Często cierpią na bóle głowy, bóle kręgosłupa, zapalenie stawów, mają problemy skórne, problemy z trawieniem oraz wiele innych dolegliwości.

Dzięki piciu wody ludzie tracą na wadze, problemy ze stawami ustają oraz normalizuje się nadciśnienie tętnicze. Zamiast sięgać po butelkę słodkiego napoju gazowanego, lepiej napić się wody! Należy też zwiększyć spożycie sałatek, warzyw i owoców, gdyż zawierają one wysoki procent wody.

Czy wiesz, że ludzkie ciało składa się z około 70% wody, mięśnie zawierają około 75%, a komórki mózgowe około 85% wody? Krew zaś zawiera średnio 82% wody. Nawet kości średnio w 25% są z wody. Organizm na co dzień traci około 2 litrów wody, w wyniku oddychania, pocenia się i oddawania moczu.

Po co pić wodę?

Stan odwodnienia okrada niektóre części organizmu z wody po to, by mózg, serce, płuca, wątroba i nerki były dobrze nawodnione. Wiele objawów chorobowych to pierwszy sygnał wskazujący na zwiększone zapotrzebowanie ciała na wodę!

Woda spełnia wiele funkcji w organizmie:

  • uczestniczy w regulowaniu temperatury ciała,
  • uczestniczy w transporcie substancji odżywczych i tlenu do komórek,
  • usuwa produkty uboczne przemiany materii,
  • amortyzuje stawy,
  • chroni tkanki i narządy,
  • jest głównym smarem w przestrzeni stawowej,
  • pomaga zapobiegać zapaleniom stawów i bólom pleców,
  • podnosi skuteczność układu odpornościowego,
  • zapobiega niedrożności tętnic w sercu i mózgu, pomagając w ten sposób zredukować ryzyko zawału serca i udaru mózgu,
  • jest potrzeba do wytwarzania m.in. serotoniny,
  • jest potrzebna do produkowania hormonów wytwarzanych przez mózg takich jak melatonina,
  • zapobiega zaburzeniom koncentracji,
  • pomaga zapobiegać pogarszaniu się pamięci,
  • zmniejsza ryzyko chorób tak poważnych jak: choroba Alzheimera czy Parkinsona.
Polecamy  Jak zachować młody wygląd?

Z wiekiem organizm przestaje sygnalizować potrzebę picia wody, dlatego starsi ludzie są bardziej podatni na odwodnienie. Zwykle piją mniej wody, niż jej potrzebują i jej rezerwy w ich organizmie są przez to mniejsze. Mózg uwielbia wodę i żeby pozostać aktywnym, musi mieć do niej dostęp. Bez odpowiedniego nawodnienia procesy w nim zachodzące mogę ulec spowolnieniu.

Woda wpływa też na nasz wygląd: wygładza skórę i zmniejsza skutki procesu starzenia. Stanowi najlepszy upiększający kosmetyk świata.

Dolegliwości, na które wpływ ma odwodnienie:

Bóle i zapalenie stawów. Chrząstka stawowa w 80% składa się z wody, kiedy zaś jej brakuje, staw zaczyna zgrzytać, skrzypieć, trzaskać. Zwiększone tarcie prowadzi do zwyrodnienia, a z czasem do zapalenia stawów. Płyn zawarty w dyskach kręgowych wspomaga dźwiganie aż 3/4 ciężaru całego ciała. Jeśli zabraknie w nich wody, ulegają zwyrodnieniu.
Nadciśnienie tętnicze. Pij wystarczająco dużo wody, a zwężone naczynia krwionośne zaczną się na nowo otwierać, obniżając ciśnienie tętnicze.
Problemy z trawieniem. Woda jest doskonałym antidotum na zgagę i nadkwasotę. Bez jej odpowiedniej ilości, cały układ trawienny wchodzi w stan pogotowia, co może dawać takie objawy jak zgaga, niestrawność, zaparcia, hemoroidy oraz wrzody żołądka.
Astma. Żeby zapobiec kurczeniu się mięśni w oskrzelach potrzebne jest odpowiednie nawodnienie. Badania wykazały, że spada produkcja histaminy gdy zwiększa się spożycie wody.
Jeśli cierpisz na astmę, alergię lub któryś z problemów zdrowotnych wymienionych powyżej zacznij stopniowo zwiększać spożycie wody. Woda może w znacznym stopniu poprawić twój stan zdrowia.

Odwodnienia może przyczynić się też do wzrostu tkanki tłuszczowej oraz zaburzyć metabolizm, co może mieć wpływ na temperaturę ciała. W stanie odwodnienia temperatura ciała obniża się nieznacznie, a wtedy organizm zaczyna gromadzić tłuszcz jako sposób na podniesienie lub utrzymanie właściwej temperatury. Picie wody zmniejsza apetyt, dając uczucie sytości.

Polecamy  Atrovent N ulotka leku

Ile wody dziennie należy pić?

Policz według prostego wzoru: waga ciała kg:10 x 0,3l = liczba litrów wody dziennie (np jeśli ważysz 70kg, to 70 :10 = 7 i 7 x 0,3l =2,1l)

Część wody otrzymujemy ze zjadanych owoców i warzyw. W ten sposób możemy dostarczyć organizmowi nawet litr wody dziennie. Banany w 70% składają się z wody, jabłka w 80% zaś pomidory i arbuzy w ponad 90%.

Unikaj za to słodyczy i nadmiaru skrobi! Pamiętaj, że spożywanie nadmiernych ilości skrobi, w takich produktach jak pieczywo i ciasta, zwiększa zapotrzebowanie na wodę. Produkty skrobiowe nie zawierają dużo wody.

Kofeina?

Picie dużych ilości kawy, słodkich napojów z kofeiną i herbaty nie zastąpi wody. Najważniejszy jest umiar. Jedna czy dwie filiżanki kawy dziennie nie zaszkodzą, a badania wykazują, że mogą nawet pomóc. Ale trzy lub cztery filiżanki to już za dużo. Jeśli przez cały dzień popijasz mrożoną herbatę, znajdujesz się w stanie odwodnienia, gdyż kofeina jest diuretykiem – substancją moczopędną, usuwającą wodę z organizmu. Osoby cierpiące na arytmię serca, torbiele w tkance włóknistej piersi i bóle migrenowe głowy powinny w ogóle zrezygnować z napojów kofeinowych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*