Witaminy na stres?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Witaminy i minerały są niezwykle pomocne w zwalczaniu negatywnych skutków długotrwałego stresu. Sytuacje stresowe są niestety nierozłącznym elementem naszego codziennego życia, choć mają destrukcyjny wpływ na ogólne funkcjonowanie organizmu.

Mała dawka stresu nie jest groźna, a nawet korzystna dla naszego organizmu, gdyż wzmacnia układ odpornościowy. Dzięki temu układ radzi sobie lepiej z przeziębieniem oraz innymi chorobami. Jednak już nadmiar stresu, może układ immunologiczny zdecydowanie osłabić. Pocieszające jest, że skutki nadmiernego stresu mogą być zredukowane. Jednym ze sposobów jest odpowiednia dieta, pełna witamin i minerałów.

Jakie witaminy i minerały są najlepsze na stres?

Witaminy z grupy B, gdyż mają duży wpływ na nastrój. Ich brak może wiązać się z podwyższoną wrażliwością na sytuacje stresowe. Pomagają w metabolizmie neurotoksyn, które mają związek z występowaniem niepokoju. Witamina B1 łagodzi poczucie dezorientacji. Witamina B3 ma pozytywny wpływ na łagodzenie lęków, bezsenności oraz depresji. Witamina B5 uczestniczy w produkcji hormonów łagodzących stress. A witamina B12, pomaga produkować substancje w mózgu, które powodują poczucie szczęścia.

Witamina C jest ważnym składnikiem w regulacji wydzielania kortyzolu, hormonu, który jest produkowany przez nadnercza. Zalecana dzienna porcja witaminy C to 60 mg. Jednak w czasie zwiększonego stresu można przyjmować większe jej dawki.

Witamina E, wraz z witaminami B i C, regeneruje i chroni system nerwowy oraz układ odpornościowy. Przy niedoborze witaminy E, organizm jest bardziej podatny na wystąpienie depresji. Nadmiar kortyzolu może doprowadzić do uszkodzeń neuronów i nowotworu, lecz organizm jest chroniony przed takimi uszkodzeniami właśnie dzięki witaminie E.

Badania wykazały, że niedobór witaminy D wzmaga stres. Udowodniono również, że niedobór tek witaminy wiąże się z wystąpieniem obniżonego nastroju oraz depresji.

Wapń  zaś pozytywnie wpływa na procesy relaksacyjne w organizmie.

Niedobór magnezu prowadzi do nadmiernej reakcji stresowej, ponieważ powoduje wzrost poziomu adrenaliny.

Polecamy  Osteoporoza - istotny problem społeczny

Cynk również wpływa na nasz nastrój, a jego brak może powodować apatię i senność. Przewlekły niedobór tego pierwiastka, może powodować stany lękowe.

Niedobór takich mikroelementów jak żelazo i potas, także ma wpływ na wystąpienie depresji i zmęczenia.

Jak widać witaminy i mikroelementy mają zbawienny wpływ na nasz organizm, a ich brak może stać się przyczyną poważnych problemów zdrowotnych. Pamiętajmy więc o zbilansowanej diecie, pełnej cennych składników odżywczych oraz o odpowiednich jej suplementach.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*