Likopen

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Likopen jest karotenoidem, który możemy znaleźć w czerwonych owocach i warzywach takich jak pomidory, grejpfruty różowe, arbuzy i papaje. Liczne badania wykazują, że spożywanie żywności bogatej w ten składnik może korzystnie wpływać na zdrowie.

Likopen jest silnym przeciwutleniaczem, który może pomóc w ochronie przed chorobami zwyrodnieniowymi. Odbywa się to przez zobojętnienie wolnych rodników w organizmie. Likopen zapobiega uszkodzeniom DNA w komórkach i pomaga im lepiej funkcjonować. Wysoki poziom likopenu, w krwi i tkankach tłuszczowych, koreluje ze zmniejszeniem ryzyka raka, chorób serca i zwyrodnienia plamki żółtej. Organizm ludzki nie jest w stanie produkować likopenu, więc musi on być uzyskiwany ze źródeł zewnetrznych.

Likopen i korzyści dla zdrowia

Badania wykazują, że mężczyźni z wysokim poziomem likopenu w tkankach tłuszczowych mają o 50% mniejsze ryzyko chorób serca.

Inne badania wykazują, że mężczyźni, którzy jedzą pomidory częściej niż dwa razy w tygodniu mają od 21 do 34 procent mniejsze ryzyko zachorowania na raka prostaty. Ci, którzy jedzą 10 porcji w tygodniu lub więcej zmniejszyli ryzyko o 45 procent!

Kobiety z wysokim poziomem likopenu mają 5-krotnie niższy stopień ryzyka zachorowania na raka szyjki macicy niż te z najniższymi poziomami likopenu w organizmie.

Wykazano również ochronny wpływ likopenu przed nowotworami żołądka, jelita grubego, płuc oraz skóry. Zmniejsza on także ryzyko miażdżycy tętnic przez hamowanie agregacji płytek oraz zmniejszenie stanu zapalnego oraz przyczynia się do ochrony skóry przed uszkodzeniem w wyniku promieniowania UV.

Likopen i jego przyjaciele, czyli przeciery pomidorowe

Przetwory z pomidorów zawierają wyższy poziom likopenu niż surowe pomidory. Dzieje sie tak dlatego, że proces gotowania rozbija ściany komórek pomidora i tym samym likopen staje sie bardziej dostępny dla organizmu.

Polecamy  Hairmastic - zatrzymaj łysienie włosów!

Przykładowo: jeden dojrzały pomidor zawiera 3,7 mg likopenu, natomiast jeden kubek zupy pomidorowej zawiera go już prawie 25 mg! Łączenie produktów pomidorowych z oliwkami lub oliwą z oliwek zwiększa wchłanialność likopenu przez organizm.

Likopen można również otrzymać w formie suplementów diety, często wzbogaconych dodatkowo o antyoksydanty.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*